Ειδήσεις

7 Μαΐ 2008

Ο ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας της σύγχρονης οδοντιατρικής

Ποιος είναι ο ρόλος του σημερινού οδοντιάτρου απέναντι σε ένα κοινωνικό σύνολο; Πώς αλληλεπιδρά με τους γύρω του; Ποιο είναι το μοντέλο που προβάλλεται σήμερα; Τα ερωτήματα θα μπορούσαν να συνεχίσουν στο ίδιο μοτίβο αλλά δεν θα είχαν κανένα νόημα αναρίθμητα ερωτήματα χωρίς απαντήσεις.
Σήμερα, το επάγγελμα του οδοντιάτρου είναι αποξενωμένο από το λοιπό κοινωνικό του περιβάλλον, αν και είναι από τα πιο ανθρωποκεντρικά από τη φύση τους, μόνο και μόνο λόγω της καθημερινής επαφής του οδοντιάτρου με τον μικρό ή μεγάλο περίγυρο του. Είναι αποξενωμένο και καθιστά την πλειοψηφία των οδοντιάτρων στην Ελλάδα να νιώθουν και πολύ χειρότερα να είναι μόνοι. Δεν αποτελεί πλέον τον άνθρωπο που θα πας αβίαστα να απαλύνει τον πόνο σου, να σε βοηθήσει να ζήσεις μια πιο άνετη και λειτουργική ζωή, βοηθώντας σε να μιλάς, να χαμογελάς και να τρως με τον σωστότερο τρόπο. Είναι κάτι περισσότερο από τον image maker σου. Λίγο υπερβολή αλλά ακόμη και το μοντέλο ασθενή που προβάλουν αρκετοί οδοντίατροι από τον χώρο τους αποτελεί μια ένδειξη του τρόπου αντιμετώπισης αλλά και διαμόρφωσης της ανάγκης του εκάστοτε ανθρώπου που θα ζητήσει την βοήθειά σου.
Η αξία του επαγγέλματος βέβαια απέφερε περισσότερο χρήμα στους οδοντιάτρους, κάτι που άλλαξε και τους ίδιους ως χαρακτήρες σε ένα βαθμό. Και αυτό όχι μόνο από την οικονομική ανάταση που προεκλήθη. Αλλά από πιο πριν… Από την ίδια τη Σχολή.
Τι μοντέλα οδοντιάτρου προβάλλονται στους φοιτητές σε μια Οδοντιατρική Σχολή; Ανθρώπων που πρέπει να ακολουθούν μανιωδώς μια καριέρα ! Μια ανέλιξη. Είτε οικονομική, είτε κοινωνική, είτε ακαδημαϊκή.
Ευτυχώς βέβαια υπάρχουν πάρα πολλοί οδοντίατροι που ακόμη και σήμερα έχουν ως πρώτο στόχο τους την θεραπεία και την αποκατάσταση του εκάστοτε προβλήματος των ασθενών τους και όχι την αυτοπροβολή και σαν κύριο μέλημα την δική τους βόλεψη.
Η αλήθεια είναι πως το επάγγελμα από μόνο του έχει ιδιαίτερα ανταγωνιστικό χαρακτήρα. Προσπαθείς να συγκεντρώσεις ασθενείς, για να μπορείς να δουλέψεις, εις βάρος του διπλανού σου συναδέλφου.
Σε αυτό την κύρια και μεγαλύτερη ευθύνη έχει το κράτος. Το κράτος που δεν έχει καμία πρόνοια για την εξέλιξη και την ρύθμιση της εργασιακής αποκατάστασης για όλα τα επαγγέλματα.
Ποια είναι η ανάγκη σε οδοντιάτρους σήμερα; Ποια θα είναι σε 5 - 10 χρόνια; Ερωτήματα που παραμένουν αναπάντητα όσο δεν υπάρχει μια στρατηγική, ένα σχέδιο που θα είναι συνάρτηση της εκάστοτε χρονιάς εισακτέων στις οδοντιατρικές σχολές της Ελλάδας.
Η υπερπληθώρα των οδοντιάτρων έχει φέρει τα πράγματα στην κατάσταση που είναι σήμερα. Που αναγκάζεται να δουλεύει ένας μέσος οδοντίατρος 9-10 ώρες τη μέρα γιατί πολύ απλά δεν μπορεί να κάνει αλλιώς. Και από την άλλη είναι το ρίσκο. Το μεγάλο ρίσκο της επένδυσης σε αυτό το επάγγελμα. Η αγορά και εξοπλισμός ενός νέου οδοντιατρείου κοστίζει σήμερα μια περιουσία. Χρήματα που για όσους δεν τα έχουν θα αναγκαστούν να τα "δανειστούν" από τις τράπεζες για να τα καταφέρουν.
Και το αβέβαιο του αύριο να παραμονεύει. Ο ανθρώπινος χαρακτήρας της σύγχρονης οδοντιατρικής εγκλωβίζεται από τα σύγχρονα προβλήματα της εφαρμογής της στην πράξη. Και όλα αυτά για οικονομική ανέλιξη και κοινωνική καταξίωση μπορεί ακόμη και μέχρι σήμερα να φαντάζουν δελεαστικά και ωραία, αλλά η γενικότερη κατάσταση στην Ελλάδα και στον κόσμο όμως μας στέλνει άλλα μηνύματα.
Μπορεί όλα αυτά να είναι ένα μακρινό παρελθόν αν η τιμή του πετρελαίου συνεχίσει αυτή την κούρσα ανόδου. Αν εξακολουθήσει η ανέχεια και η φτώχεια που μαστίζουν ακόμα και τη χώρα μας. Αν ο παγκόσμιος πληθυσμός σε λίγα χρόνια μάχεται για το νερό και για την τροφή (πράγματα πρωτοφανούς εξέλιξης αλλά αναμενόμενης έτσι όπως τα καταφέραμε) η οδοντιατρική περίθαλψη θα περάσει σε δεύτερη και τρίτη μοίρα για τους λαούς.
Η επιστήμη και οι άνθρωποι της πρέπει να βοηθήσουν αυτή την κατάσταση. Ο ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας της σύγχρονης οδοντιατρικής πρέπει να γίνει στην πράξη. Σε παροχές οδοντιατρικής υγείας σε άπορους και σε οικονομικά ασθενέστερους. Σε οργανωμένα μαθήματα οδοντιατρικής πρόληψης σε νηπιαγωγεία και σχολεία σε όλη την Ελλάδα και συνεχώς, όχι στα πλαίσια μιας καλοστημένης φιέστας.
Σε εκστρατείες ενημέρωσης της κοινωνίας για τους κινδύνους που πρέπει να αντιμετωπίσει ο κάθε ασθενής και το τι πρέπει να προσέχει και όχι να τα μαθαίνει αυτά από τις διαφημίσεις των εταιριών κατασκευής οδοντόβουρτσας και οδοντόκρεμας.
Εμείς πρέπει να ανοίξουμε προς την κοινωνία! Εμείς πρέπει να αλλάξουμε.
.
Από dentnews