Ειδήσεις

20 Οκτ 2008

Η επιστολή με τις προτάσεις της Μονής Βατοπαιδίου στα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης

ΦΩΤΗΣ ΚΡΕΜΜΥΔΑΣ - ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΩΡΗΣ
& ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
Δ Ι Κ Η Γ Ο Ρ Ι Κ H Ε Τ Α Ι Ρ Ε Ι Α
ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ 37 ΑΘΗΝΑ 106 72

Προς τους Αξιότιμους κ.κ.
1. Υφυπουργό Οικονομίας και Οικονομικών,
Καραγιώργη Σερβίας αριθμ. 10 – Αθήνα και
2. Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,
Αχαρνών αριθμ. 2 – Αθήνα

Αθήνα, 17 Οκτωβρίου 2008

Θέμα: Προτάσεις Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου

Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,

Ι. Όπως γνωρίζετε, κατόπιν τηρήσεως της νομίμου διαδικασίας, η Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου απέκτησε την κυριότητα ακινήτων του Ελληνικού Δημοσίου δι’ ανταλλαγής με τις λιμνιαίες και παραλίμνιες εκτάσεις της λίμνης Βιστωνίδας.
……..
Συνεχίζεται...
Εκ των ακινήτων αυτών:
1. Τα κτιριακά συγκροτήματα στα Ο.Τ. 1 και 2 του Ολυμπιακού Χωριού, στη θέση «Λεκάνες» του Δήμου Αχαρνών περιήλθαν στην εταιρεία «NOLIDEN LIMITED» έναντι συνολικού τιμήματος 41.000.000 € με το υπ’ αριθ. 10051/27-3-2008 αγοραπωλητήριο συμβόλαιο της συμβολαιογράφου Αθηνών Σοφίας Γεωργιάδου.

2.α) Τα υπ’ αριθ. 7, 30, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 85, 86, 87, 248, 249, 250, 251, 252, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 271, 272, 273, 274, 37, 38, 42, 45, 83, 368, 369 οικόπεδα που βρίσκονται στην Καρδία Θεσσαλονίκης, τα υπ’ αριθ. 35, 36, 38, 39, 54, 62, 40, 55, 56, 67, 162, 163 οικόπεδα που βρίσκονται στη Νέα Ραιδεστό Θεσσαλονίκης, τα υπ’ αριθ. 556, 557, 558 οικόπεδα που βρίσκονται στο Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης, τα υπ’ αριθ. 444, 445, 450, 451 οικόπεδα που βρίσκονται στους Νέους Επιβάτες Θεσσαλονίκης και το υπ’ αριθ. 345 οικόπεδο που βρίσκεται στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης περιήλθαν στην εταιρεία «ΑΝΘΕΜΙΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ Α.Ε.» έναντι συνολικού τιμήματος 16.167.830 € με το υπ’ αριθ. 22006/15-2-2007 αγοραπωλητήριο συμβόλαιο της συμβολαιογράφου Θεσσαλονίκης Δήμητρας Τσατσαρέλη – Θεοδώρου.

β) Τα υπ’ αριθ. 115 και 339 οικόπεδα που βρίσκονται στην Καρδία Θεσσαλονίκης περιήλθαν στην εταιρεία «ΑΝΘΕΜΙΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ Α.Ε.» έναντι συνολικού τιμήματος 532.170 € με το υπ’ αριθ. 22007/15-2-2007 αγοραπωλητήριο συμβόλαιο της συμβολαιογράφου Θεσσαλονίκης Δήμητρας Τσατσαρέλη – Θεοδώρου.

γ) Τα υπ’ αριθ. 366 και 367 οικόπεδα που βρίσκονται στην Καρδία Θεσσαλονίκης περιήλθαν στην εταιρεία «ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΦΑΚΑΛΗΣ – ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΦΑΚΑΛΗ Ο.Ε.» έναντι συνολικού τιμήματος 535.000 € με το υπ’ αριθ. 21751/27-9-2006 αγοραπωλητήριο συμβόλαιο της συμβολαιογράφου Θεσσαλονίκης Δήμητρας Τσατσαρέλη – Θεοδώρου.

δ) Τα υπ’ αριθ. 57, 59 και 51 οικόπεδα που βρίσκονται στην Νέα Ραιδεστό Θεσσαλονίκης περιήλθαν στην εταιρεία «Θ. ΚΑΙ Α. ΔΟΥΡΟΣ Ο.Ε.» έναντι συνολικού τιμήματος 651.500 € με το υπ’ αριθ. 21755/29-9-2006 αγοραπωλητήριο συμβόλαιο της συμβολαιογράφου Θεσσαλονίκης Δήμητρας Τσατσαρέλη – Θεοδώρου.

ε) Τα υπ’ αριθ. 116 και 117 οικόπεδα που βρίσκονται στην Καρδία Θεσσαλονίκης και το υπ’ αριθ. 448 οικόπεδο που βρίσκεται στους Νέους Επιβάτες Θεσσαλονίκης περιήλθαν στον Αντώνιο Νικολαΐδη έναντι συνολικού τιμήματος 756.120 € με το υπ’ αριθ. 21772/18-10-2006 αγοραπωλητήριο συμβόλαιο της συμβολαιογράφου Θεσσαλονίκης Δήμητρας Τσατσαρέλη – Θεοδώρου.

στ) Το υπ’ αριθ. 364 οικόπεδο που βρίσκεται στην Καρδία Θεσσαλονίκης περιήλθε στην εταιρεία «ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΙ ΟΥΜΒΕΡΤΟΣ ΙΩΑΚΕΙΜΙΔΗΣ Ο.Ε. ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ» έναντι τιμήματος 340.000 € με το υπ’ αριθ. 21810/7-11-2006 αγοραπωλητήριο συμβόλαιο της συμβολαιογράφου Θεσσαλονίκης Δήμητρας Τσατσαρέλη – Θεοδώρου.

ζ) Το υπ’ αριθ. 365 οικόπεδο που βρίσκεται στην Καρδία Θεσσαλονίκης περιήλθε στην εταιρεία «ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΙ ΟΥΜΒΕΡΤΟΣ ΙΩΑΚΕΙΜΙΔΗΣ Ο.Ε. ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ» έναντι τιμήματος 290.000 € με το υπ’ αριθ. 21811/7-11-2006 αγοραπωλητήριο συμβόλαιο της συμβολαιογράφου Θεσσαλονίκης Δήμητρας Τσατσαρέλη – Θεοδώρου.

3.α) Με το υπ’ αριθ. 4883/4-12-2006 προσύμφωνο μεταβιβάσεως ποσοστών εξ αδιαιρέτου οικοπέδου και εργολαβική σύμβαση της συμβολαιογράφου Θεσσαλονίκης Αναστασίας Γαβριηλίδου ανατέθηκε στην εταιρεία «ΔΟΜΟΣ 5 Ο.Ε. – Ν. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΚΑΙ ΣΙΑ Ο.Ε.» η ανέγερση οικοδομής με το σύστημα της αντιπαροχής έναντι μεταβιβάσεως προς αυτήν ποσοστού 43,17 % εξ αδιαιρέτου στο υπ’ αριθ. 385 οικόπεδο στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης.
β) Με το υπ’ αριθ. 4884/4-12-2006 προσύμφωνο μεταβιβάσεως ποσοστών εξ αδιαιρέτου οικοπέδου και εργολαβική σύμβαση της συμβολαιογράφου Θεσσαλονίκης Αναστασίας Γαβριηλίδου ανατέθηκε στην εταιρεία «ΔΟΜΟΣ 5 Ο.Ε. – Ν. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΚΑΙ ΣΙΑ Ο.Ε.» η ανέγερση οικοδομής με το σύστημα της αντιπαροχής έναντι μεταβιβάσεως προς αυτήν ποσοστού 54,997% εξ αδιαιρέτου στο υπ’ αριθ. 161 οικόπεδο στη Νέα Ραιδεστό Θεσσαλονίκης.

4. Τα ακίνητα Ουρανούπολης, Γραμματικού, Καμάριζας Λαυρίου, Καλαμαριάς υπ’ αριθμ. 1649 και 1390 αγροκτήματος Ραιδεστού, αγροτεμάχια 282β και 283α Ξηροποτάμου Ιερισσού και κληροτεμάχιο 2 Αγίου Αθανασίου Πέλλας, τα οποία περιήλθαν στην κυριότητα της Ιεράς Μονής με τα υπ’ αριθμ. 2823/22-5-2007, 3191/17-7-2008, 2821/22-5-2007, 3077/27-3-2008, 2813/9-5-2007, 2815/9-5-2007 και 2814/9-5-2007 της συμβ/φου Αθηνών Αικατερίνης Πελέκη-Βουλγαράκη αντίστοιχα, εξακολουθούν να ευρίσκονται στην κυριότητα της Ιεράς Μονής.

ΙΙ. Με την από 23-9-2008 επιστολή του πληρεξουσίου της δικηγόρου κ. Φώτη Κρεμμύδα προς τον κ. Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η Ιερά Μονή αντιδρώσα με σύνεση και ψυχραιμία στην άδικη και συντονισμένη προσπάθεια να πληγεί το κύρος και η αξιοπιστία της Ιεράς Μονής, το πρόσωπο και το πνευματικό κύρος του Ηγουμένου αυτής, Γέροντα Εφραίμ, με γενικότερες, δυσμενείς, συνέπειες για το Άγιο Όρος και την Ορθοδοξία, πρότεινε να επιστρέψει στο Ελληνικό Δημόσιο όσα εκ των ακινήτων περιήλθαν σε αυτήν στο πλαίσιο των ανταλλαγών και δεν έχουν μεταβιβαστεί σε τρίτους.

Δυστυχώς, το Ελληνικό Δημόσιο ουδέν απήντησε, αλλά ο αξιότιμος κ. Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων απέστειλε την επιστολή στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Σανιδά.

ΙΙΙ. Κατόπιν αυτών, και επειδή, ενώ τηρήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες και ουδέν μεμπτόν βαρύνει τη συμπεριφορά και τις ενέργειες της Ιεράς Μονής, εξακολουθεί και μάλιστα έχει διογκωθεί η άδικη επίθεση κατά της Ιεράς Μονής, αυτή διακηρύσσει για μια ακόμα φορά την ετοιμότητά της να επιστρέψει άμεσα και με νομικά αδιάβλητο τρόπο στο Ελληνικό Δημόσιο ο,τιδήποτε έχει αποκτήσει από τις ανταλλαγές ακινήτων μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Ιεράς Μονής, ώστε τα πράγματα να επανέλθουν – στο βαθμό και με τον τρόπο που αυτό είναι νομικώς εφικτό- στην κατάσταση που βρίσκονταν πριν από τις παραπάνω ανταλλαγές.

Στο πλαίσιο αυτό η Ιερά Μονή προτείνει:

1. Να επιστραφούν στο Ελληνικό Δημόσιο όλα τα ακίνητα που περιήλθαν στην Ιερά Μονή στο πλαίσιο των ανταλλαγών και δεν έχουν μεταβιβαστεί σε τρίτους και αναφέρονται παραπάνω υπό Ι.4.

Τούτο μπορεί να υλοποιηθεί με την κατάρτιση αντισυμφωνίας (contrarius contractus) μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Ιεράς Μονής, με την οποία θα καταργούνται οι υποσχετικές και εκποιητικές δικαιοπραξίες (συμβόλαια ανταλλαγής) δυνάμει των οποίων α) μεταβιβάστηκαν στην Ιερά Μονή τα παραπάνω ακίνητα και β) περιήλθαν στο Ελληνικό Δημόσιο τα αναγραφόμενα στα εν λόγω συμβόλαια ανταλλαγής ποσοστά εξ αδιαιρέτου της λίμνης Βιστωνίδας

2. Ειδικά σε σχέση με το Ολυμπιακό ακίνητο και με δεδομένη τη συναίνεση της αγοράστριας εταιρείας:

α) Να καταρτισθεί τριμερής σύμβαση (μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου, Ιεράς Μονής και αγοράστριας εταιρείας) με την οποία η αγοράστρια εταιρεία θα μεταβιβάσει στο Ελληνικό Δημόσιο την κυριότητα, νομή και κατοχή του παραπάνω ακινήτου, ενώ η Ιερά Μονή θα επιστρέψει ταυτόχρονα στην αγοράστρια το τίμημα που εισέπραξε από αυτήν. Είναι αυτονόητο ότι η υλοποίηση της παραπάνω πρότασης προϋποθέτει την αποδέσμευση του τιμήματος των 41.000.000 €.

β) Εναλλακτικά:
Να καταρτισθεί αντισυμφωνία (contrarius contractus) μεταξύ αγοράστριας εταιρείας και Ιεράς Μονής, με την οποία θα καταργούνται η υποσχετική και η εκποιητική δικαιοπραξία (συμβόλαιο πώλησης και μεταβίβασης) δυνάμει των οποίων μεταβιβάστηκε στην αγοράστρια εταιρεία η κυριότητα του ακινήτου, ενώ η Ιερά Μονή θα επιστρέψει ταυτόχρονα στην αγοράστρια το τίμημα που εισέπραξε από αυτήν. Είναι αυτονόητο ότι η υλοποίηση της παραπάνω πρότασης προϋποθέτει την αποδέσμευση του τιμήματος των 41.000.000 €.

Να καταρτισθεί αντισυμφωνία (contrarius contractus) μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Ιεράς Μονής με την οποία θα καταργούνται οι υποσχετικές και εκποιητικές δικαιοπραξίες (συμβόλαια ανταλλαγής) δυνάμει των οποίων α) μεταβιβάστηκε στην Ιερά Μονή το παραπάνω ακίνητο και β) περιήλθαν στο Ελληνικό Δημόσιο τα αναγραφόμενα στα εν λόγω συμβόλαια ανταλλαγής ποσοστά εξ αδιαιρέτου της λίμνης Βιστωνίδας.

3. Σε σχέση με τα ως άνω υπό Ι.2 ακίνητα, η Ιερά Μονή προτίθεται να αποδώσει στο Ελληνικό Δημόσιο κάθε ποσό που εισέπραξε ως τίμημα των παραπάνω δια δημοπρασίας πωλήσεων, το οποίο σημειωτέον σε όλες τις περιπτώσεις υπερβαίνει την αντικειμενική αξία των ακινήτων αλλά και την εκτιμηθείσα από το ΣΟΕ αξία (υψηλότερη της αντικειμενικής). Είναι αυτονόητο βεβαίως ότι η υλοποίηση της εν λόγω πρότασης προϋποθέτει την αποδέσμευση των ποσών που αφορούν τα τιμήματα των σχετικών πωλήσεων.

Είναι αυτονόητο ότι για την επαναφορά των πραγμάτων στην πρότερη κατάσταση απαιτείται να καταρτισθεί αντισυμφωνία (contrarius contractus) μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Ιεράς Μονής με την οποία θα καταργούνται οι υποσχετικές και εκποιητικές δικαιοπραξίες (συμβόλαια ανταλλαγής) δυνάμει των οποίων περιήλθαν στο Ελληνικό Δημόσιο τμήματα των παραλίμνιων εκτάσεων της λίμνης Βιστωνίδας λόγω ανταλλαγής με τα ανωτέρω ακίνητα.

4. Σε σχέση με τα ανωτέρω υπό Ι.3 ακίνητα για τα οποία η Ιερά Μονή έχει καταρτίσει με τρίτους (εργολάβους) συμβόλαια ανέγερσης οικοδομών με το σύστημα της αντιπαροχής:

Να καταρτισθεί τριμερής σύμβαση (μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου, Ιεράς Μονής και εργολάβου), με την οποία το Ελληνικό Δημόσιο θα υπεισέλθει στη συμβατική θέση της Ιεράς Μονής στα σχετικά εργολαβικά συμβόλαια.

Είναι αυτονόητο ότι για την επαναφορά των πραγμάτων στην πρότερη κατάσταση απαιτείται να καταρτισθεί αντισυμφωνία (contrarius contractus) μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Ιεράς Μονής, με την οποία θα καταργούνται οι υποσχετικές και εκποιητικές δικαιοπραξίες (συμβόλαια ανταλλαγής) δυνάμει των οποίων περιήλθαν στο Ελληνικό Δημόσιο τμήματα των παραλίμνιων εκτάσεων της λίμνης Βιστωνίδας λόγω ανταλλαγής με τα ανωτέρω ακίνητα.

Το κατά την άποψή μας ανεπίδεκτο νομικής αμφισβήτησης αποτέλεσμα της εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου αποδοχής της ως άνω πρότασης και η υλοποίησή της είναι ότι τα μέρη (Ιερά Μονή και Ελληνικό Δημόσιο) επανέρχονται ουσιαστικά σε όποια κατάσταση ευρίσκονταν προ των παραπάνω ανταλλαγών. Παράλληλα προστατεύονται τα άξια έννομης προστασίας συμφέροντα των ιδιωτών που συμβλήθηκαν με την Ιερά Μονή, εμπιστευόμενοι τα παραπάνω συμβόλαια ανταλλαγής, ενώ η Ιερά Μονή δεν διατηρεί ούτε μία σπιθαμή γης, ούτε ένα ευρώ από τις παραπάνω ανταλλαγές.

ΙV. Εάν ήθελε εκτιμηθεί ότι, για την πληρέστερη και ασφαλέστερη υλοποίηση της παραπάνω πρότασης, θα ήταν σκόπιμο η κατοχύρωση των προτεινομένων να γίνει με νομοθετική κύρωση των σχετικών συμβατικών κειμένων, είναι αυτονόητο και δηλώνεται από τώρα ότι η Ιερά Μονή θα ήταν απολύτως σύμφωνη.

V. Επιθυμούμε να τονίσουμε ότι όλα τα ανωτέρω υπαγορεύονται εκ του γεγονότος ότι η Ιερά Μονή, αν και έχει εδραία πεποίθηση για τα δίκαιά της και την δικαίωσή της από τα δικαστήρια σε Εθνικό, και αν χρειαστεί σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, επιθυμεί να εμποδίσει όσους στοχεύουν και προσδοκούν να πλήξουν την υπόσταση και τη δράση της Ιεράς Μονής, το πρόσωπο και το πνευματικό κύρος του Ηγουμένου της Γέροντα Εφραίμ και γενικότερα το Άγιο Όρος και την Ορθοδοξία. Η Ιερά Μονή αποδεικνύει για άλλη μια φορά ότι δεν επεδίωξε αθέμιτο πλουτισμό, και προτείνει τα ανωτέρω ώστε να απεμπλακεί το συντομότερο δυνατόν από μία κατάσταση για τη δημιουργία της οποίας ουδεμία ευθύνη φέρει.

VΙ. Πρέπει να σημειωθεί ότι η έκδοση της υπ’ αριθ. 1098315/6443/Α0010/3-10-2008 Απόφασης του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών που υπογράφεται από τον Υφυπουργό κ. Μπέζα, και με την οποία ανακαλούνται οι εγκριτικές αποφάσεις περί μη προβολής δικαιωμάτων κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου επί των εκτάσεων της Λίμνης Βιστωνίδας, μόνο τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου δεν εξυπηρετεί, αλλά αντίθετα, λόγω της προφανούς έλλειψης ειδικής και εμπεριστατωμένης αιτιολογίας που να δικαιολογεί την ανάκληση των προηγούμενων νόμιμων διοικητικών πράξεων και της γενικόλογης και αόριστης αναφοράς στην προστασία της δημόσιας περιουσίας πλέον του γεγονότος ότι δεν επιφέρει ανατροπή των εμπράγματων αποτελεσμάτων των συμβάσεων ανταλλαγών, θα έχει ως αποτέλεσμα την εμπλοκή σε μακροχρόνιους δικαστικούς αγώνες σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

VΙΙ. Ενόψει όλων των ανωτέρω, ευελπιστούμε ότι το Ελληνικό Δημόσιο, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, στο οποίο εντάσσεται και η προστασία των Μονών του Αγίου Όρους και η απρόσκοπτη και ανεμπόδιστη επιτέλεση του πνευματικού τους έργου, θα αποδεχθεί την ανωτέρω πρότασή μας και σε συνεργασία με τους νομικούς εκπροσώπους της Ιεράς Μονής θα συμπράξει στην υλοποίησή της.

Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση.

Με τιμή
Ο Πληρεξούσιος Δικηγόρος της
Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου




Φώτης Κρεμμύδας