Ειδήσεις

1 Νοε 2008

ΑΜΒΟ και Βόρειος Ήπειρος

Μήνυμα αναγνώστη
.......
Στις 25 Οκτωβρίου ε.έ. υπεγράφη η συμφωνία κατασκευής του πετρελαιαγωγού ΑΜΒΟ (Albanian Macedonian Bulgarian Oil).
Η υπογραφή της συμφωνίας πραγματοποιήθηκε στα Σκόπια και υπεγράφη από τον πρόεδρο της ΑΜΒΟ Αμερικανό Τεντ Φέργκιουσον, τον Αλβανό υπουργό οικονομικών Γκετς Ρούλι, την υπουργό οικονομικών της ΤΓΔΜ Βέρα Ραφαηλόφσκα και τον υπουργό περιφερειακής ανάπτυξης της Βουλγαρίας Ασέν Γκαγκαούζωφ.
Ο ΑΜΒΟ θα αρχίζει από το λιμάνι Μπουργκάς της Βουλγαρίας, στην Μαύρη Θάλασσα και θα τερματίζει στην Αυλώνα. Το μήκος του θα είναι 917 χλμ., θα μπορεί να μεταφέρει 750.000 βαρέλια ημερησίως και το κόστος της κατασκευής του είναι προϋπολογισμένο σε 1.2 δισεκατομμύρια Ευρώ. Οι εργασίες της κατασκευής του θα ξεκινήσουν μέσα στο 2008 και θα ολοκληρωθεί το 2011.
…………
Συνεχίζεται…
Ο αγωγός αυτός είναι καθαρά αμερικανικών συμφερόντων. Ανώτατοι Αμερικανοί αξιωματούχοι, όπως ο Ντικ Τσένι, συμμετέχουν και προσδοκούν προσωπικά οφέλη από το έργο αυτό το οποίο γεωπολιτικά ενδιαφέρει άμεσα την Ελλάδα, για πολλούς λόγους. Θα αναβαθμίσει τον ρόλο των βόρειων γειτόνων της Ελλάδος, από τις οποίες θα διέρχεται, εκ των οποίων η ΤΓΔΜ έχει το γνωστό πρόβλημα του ονόματος αλλά και της αλυτρωτικής πολιτικής της απέναντι στην Ελλάδα. Ο αγωγός αρχίζει και τελειώνει σε περιοχές όπου υπάρχει ελληνική μειονότητα. Το Μπουργκάς (Πύργος) μαζί με τις γειτονικές πόλεις Σωζόπολη, Αχτοπόλ (Αγαθούπολη), Νεσίμπαρ (Μεσημβρία), Πομόρι (Αγχίαλος) και Τσάρεβο (Βασιλικό) είναι η εστία μίας ελληνικής μειονότητας μερικών δεκάδων χιλιάδων κατοίκων, δυστυχώς λησμονημένων και αβοήθητων από την ελληνική πολιτεία. Η Αυλώνα όπου τερματίζει είναι βέβαια στην περιοχή του Ελληνισμού της Βορείου Ηπείρου.


Ποιες λοιπόν μπορεί να είναι οι επιπτώσεις του πετρελαιαγωγού στον Ελληνισμό της Βορείου Ηπείρου, θετικές ή αρνητικές, και αν μπορούν με κατάλληλους χειρισμούς να γίνουν οπωσδήποτε θετικές. (σημ. Στο παρόν άρθρο αναφερόμαστε στην γεωπολιτική διάσταση του θέματος. Βέβαια υπάρχει και η περιβαλλοντική διάσταση, για τις ανησυχίες της οποίας διαδηλώνουν στην Αυλώνα πεισματικά πλήθη κόσμου).


Τα ενδιαφέρον «της μεγάλης υπερατλαντικής φίλης και συμμάχου χώρας» (όπως πριν από κάποιες δεκαετίες αποκαλούντο οι Η.Π.Α. από τα ελληνικά Μ.Μ.Ε.) είναι σοβαρό και έκδηλο. Οι Η.Π.Α. ενδιαφέρονται πρώτιστα για την ασφάλεια και την τάξη στη περιοχή που θα διέλθει ο αγωγός. Ήδη ο έτερος αγωγός Μπακού - Σεϋχάν που έχει γίνει στόχος των Κούρδων, τους έχει προβληματίσει. Θέλουν λοιπόν οι χώρες από όπου θα περάσει να ενταχθούν άμεσα στις ευρωατλαντικές δομές, κυρίως για λόγους ασφαλείας, αλλά και τα όποια τοπικά προβλήματα που υπάρχουν να λυθούν το συντομότερο ώστε να μην αποτελέσουν στο μέλλον πεδίο έντασης και αναταραχής.


Θα πρέπει λοιπόν να διακηρυχθεί και να γίνει σαφές ότι ο Ελληνισμός της Βορείου Ηπείρου είναι παράγων σταθερότητας και ασφάλειας της περιοχής. Όμως ο πλήρης σεβασμός από την Αλβανία των μειονοτικών δικαιωμάτων που εξ άλλου απορρέουν από διεθνείς συμβάσεις και συμφωνίες, με ότι αυτό συνεπάγεται, να εφαρμοσθεί άμεσα στην περιοχή. Μία ένταση στην περιοχή σαν αποτέλεσμα της προσπάθειας στέρησης των δικαιωμάτων του Ελληνισμού της Βορείου Ηπείρου από την Αλβανία είναι κάτι που ο καθένας τον απεύχεται.


Στις αρχές Νοεμβρίου εξ άλλου πρόκειται να έλθει στην ελληνική Βουλή για συζήτηση και ψήφιση η συμφωνία σταθερότητας και προσέγγισης της Αλβανίας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ήδη οι δύο τελευταίες χώρες των οποίων τα κοινοβούλια δεν έχουν ακόμα επικυρώσει την συμφωνία είναι η Ελλάς και η Σουηδία. Η ελληνική κυβέρνηση επιθυμεί την επικύρωση της συμφωνίας. Όμως η συζήτηση που θα προηγηθεί, τα δικαιώματα του Ελληνισμού της Βορείου Ηπείρου, στα οποία πιστεύω ότι πρέπει να εστιαστούν οι προβληματισμοί και οι όποιες υποσημειώσεις υπάρξουν πρέπει να στείλουν ένα δυνατό μήνυμα για το ελληνικό ενδιαφέρον προς την ελληνική μειονότητα και να γίνει σαφές ότι ο δρόμος της Αλβανίας προς την Ευρώπη περνάει μέσα από την Βόρειο Ήπειρο.



Δημήτρης Περδίκης