Μήνυμα αναγνώστη
.................
Τα blogs είναι προσωπικές ηλεκτρονικές εφημερίδες, οι οποίες βρίσκονται σε άμεση αλληλεπίδραση με τους αναγνώστες τους, μιας και, μέσω αυτών, αναπτύσσεται μια διαδικασία διαλόγου μεταξύ των ιδιοκτητών τους (bloggers) και των «επισκεπτών» τους. Το 1998 υπήρχαν περίπου 30.000 blogs. Σήμερα υπάρχουν περισσότερα από 35 εκατομμύρια, ενώ, σύμφωνα με τελευταίες μετρήσεις, κάθε δευτερόλεπτο δημιουργείται και ένα καινούριο ιστολόγιο.
Υπάρχουν blogs αμιγώς πολιτικού περιεχομένου, άλλα που απευθύνονται σε οικονομικούς αναλυτές, ή άλλα που χρησιμοποιούνται ενδοεπιχειρησιακά από στελέχη - μέλη μιας ομάδας. Έτσι, τα στελέχη μπορούν να παρακoλουθούν την εξέλιξη ενός project, αποφεύγοντας την αποστολή ομαδικών e-mail. Επιπλέον, υπάρχουν blogs για συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες με κοινά ενδιαφέροντα ή χαρακτηριστικά, όπως οι χορτοφάγοι, οι παχύσαρκοι, οι φανατικοί του αθλητισμού κ.ά..
………….
Συνεχίζεται…
Το μέγεθος της επανάστασης που σχετίζεται με τη δημοσίευση προσωπικών απόψεων και πληροφοριών διαφαίνεται και από την έρευνα που διεξήγαγε η ΜΚΟ «Ν.Ε.Ο.Ι.» σε 3000 συμμετέχοντες αναφορικά με τη χρήση του Διαδικτύου από παιδιά και νέους 13 έως 24 ετών, το 2007. Σύμφωνα με την έρευνα στην ερώτηση «Ποιες ιστοσελίδες προτιμάς όταν επισκέπτεσαι το διαδίκτυο;» 5,6% των αγοριών δήλωσαν τα ιστολόγια έναντι του 4,9% των κοριτσιών. Διαπιστώνεται έτσι ότι οι περισσότεροι νέοι που έχουν μεγαλώσει με το Διαδίκτυο και τα κινητά τηλέφωνα, δεν ακολουθούν πλέον το μονόδρομο των παραδοσιακών ΜΜΕ, αλλά προτιμούν να δημοσιεύουν τις προσωπικές απόψεις τους και παραθέτουν τα επιχειρήματά τους. Μία ολόκληρη γενιά έχει μεγαλώσει χρησιμοποιώντας το διαδίκτυο ως το πρωταρχικό μέσο επικοινωνίας. Αυτό οφείλεται αφενός στην έκρηξη των on line υπηρεσιών και αφετέρου στην απλή τεχνολογία, η οποία επιτρέπει στους χρήστες του διαδικτύου να δημιουργήσουν ένα προσωπικό blog χωρίς ιδιαίτερες τεχνολογικές γνώσεις. Οι νέοι ηλικίας 13 - 21 ετών κατά μέσο όρο δαπανούν περίπου 8 ώρες στο διαδίκτυο, χωρίς αυτό ωστόσο να αποτελεί μία μοναχική δραστηριότητα. Σε αντίθεση με τους γονείς τους, οι οποίοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο ως πηγή πληροφοριών, για να ψωνίσουν ή για να διαβάσουν εφημερίδες, οι περισσότεροι νέοι το χρησιμοποιούν προκειμένου να επικοινωνήσουν μεταξύ τους.
Περίπου τη μισή ώρα από αυτή τη δαπανούν μπαίνοντας σε ανοιχτά δωμάτια συνομιλίας για να επικοινωνήσουν με φίλους τους και την υπόλοιπη ώρα στέλνοντας e-mail ή επισκέπτοντας κάποια ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης. Όμως, από τους νέους αυτούς που έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο από το σπίτι τους, ένα ποσοστό 31% δήλωσε ότι έχει δημιουργήσει τη δική του προσωπική ιστοσελίδα ή blog.
Τη χρησιμότητα των blog καθώς και την ανάγκη των νέων για επικοινωνία έρχεται να επιβεβαιώσει το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο το οποίο μέχρι σήμερα απαριθμεί στον ιστοτόπο του περίπου 2000 ιστολόγια από μαθητές και καθηγητές πανελληνίως. Τα θεματικά πεδία των ιστολογίων ποικίλουν από προσωπικές σκέψεις μέχρι θέματα πανελλαδικών εξετάσεων, αφιερώματα σε γνωστά πρόσωπα της τέχνης και σχολικές εκδρομές πράγμα που πιστοποιεί ότι τα ιστολόγια αποτελούν ένα βήμα προβληματισμού και διαλόγου για την κοινωνία μας σήμερα.
Η γρήγορη εξάπλωση των blogs δεν οφείλεται μόνο στην ανάγκη των νέων να ακολουθήσουν τη μόδα ή να καλύψουν τις ανάγκες ενημέρωσης και επικοινωνίας στο πλαίσιο των νέων συνθηκών διαβίωσης και εργασίας. Πολλές φορές η δημιουργία τους αποτελεί διέξοδο, ίσως τη μοναδική, σε όσους δεν μπορούν να εκφράσουν τις απόψεις τους μέσω των ευρέως διαδεδομένων ΜΜΕ, είτε αυτοί είναι δημοσιογράφοι είτε πολιτικοί είτε και απλοί πολίτες.
Πρόσφατη έρευνα του πανεπιστημίου Swinburne της Μελβούρνης, έδειξε ότι μετά από συστηματική χρήση των blogs επί 2 μήνες, οι χρήστες τους αισθάνονται λιγότερη μοναξιά, περισσότερο ενσωματωμένοι στην κοινωνία και βελτιώνονται οι σχέσεις τους τόσο στην καθημερινή τους επαφή, όσο και με αυτούς που επικοινωνούν ηλεκτρονικά.
Ιδιαίτερα ανήσυχοι από τη νέα ταχέως αναπτυσσόμενη μορφή ηλεκτρονικής επικοινωνίας είναι οι ιδιοκτήτες των παραδοσιακών έντυπων μέσων ενημέρωσης, όπως είναι οι εφημερίδες. Στα στοιχεία της ΕΙΗΕΑ για το 2008 παρουσιάζεται σημαντική κάμψη της κυκλοφορίας των εφημερίδων (πρωινές, απογευματινές, Κυριακάτικες, εβδομαδιαίες, αθλητικές) σε σχέση με το 2007 που φτάνει το 5,09%.
Το ερώτημα που τίθεται είναι εάν τα blogs αποτελούν αξιόπιστη πηγή ενημέρωσης.
Έρευνα της εταιρείας GlobalScan, σε 10 χώρες, για λογαριασμό του BBC, του Reuters και του Media Center, δείχνει ότι το 25% των ερωτηθέντων εμπιστεύονται τα blogs. Συνολικά 10.230 ενήλικοι συμμετείχαν στην έρευνα από το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ, τη Βραζιλία, την Αίγυπτο, τη Γερμανία, την Ινδία, την Ινδονησία, τη Νιγηρία, τη Ρωσία και τη Νότια Κορέα το Μάρτιο και τον Απρίλιο.
Τα ποσοστά για τα τηλεοπτικά δίκτυα και τις εφημερίδες ανέρχονται σε 82% και 75% αντίστοιχα.
Τηρουμένων των αναλογιών θα μπορούσε να γίνει ένας παραλληλισμός των blogs και των επίσημων ιστοσελίδων των μεγάλων ΜΜΕ πληροφόρησης, με τα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» των μεγάλων πολυκαταστημάτων, τα οποία κερδίζουν συνεχώς την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (το 51% των καταναλωτών τα θεωρεί της ίδιας ποιότητας με τα επώνυμα προϊόντα), και τα εδραιωμένα brand names γνωστών εταιρειών αντίστοιχα.
Έτσι όπως ο καταναλωτής, στην περίπτωση των προϊόντων «ιδιωτικής ετικέτας» τα δοκιμάζει στην αρχή, λόγω της χαμηλότερης τιμής του, με τον ίδιο τρόπο και κάποιος αναγνώστης των blogs επισκέπτεται ένα από αυτά και αξιοποιεί τη δυνατότητα που του δίνεται να ανταλλάξει απόψεις με τον blogger και τους υπόλοιπους αναγνώστες του. Ωστόσο, για να συνεχίσει να επισκέπτεται το συγκεκριμένο blog, και ακόμη περισσότερο για να εμπιστευθεί τις ειδήσεις και τις απόψεις που εκφράζονται μέσω αυτού, θα πρέπει να πειστεί. Το ίδιο θα πρέπει να συμβεί και για τον καταναλωτή των προϊόντων «ιδιωτικής ετικέτας». Απαιτείται, λοιπόν, μια περίοδος ελέγχου της αξιοπιστίας των blogs, ώστε να φτάσουν το βαθμό αξιοπιστίας των ιστοσελίδων των μεγάλων δημοσιογραφικών οργανισμών.
Θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι με την εμφάνιση των blogs αποκτά και η λεγομένη 4η εξουσία -ο Τύπος- τα παράκεντρα εξουσίας της. Ιδιαίτερα μεγάλο θα είναι το πρόβλημα όταν κάποια εκ των blogs, λόγω της αυξημένης αξιοπιστίας των bloggers και των επισκεπτών τους, αποκτήσουν τη φήμη και την αξιοπιστία των μεγάλων ειδησεογραφικών sites, με αποτέλεσμα να ασκούν μεγαλύτερη επιρροή στην κοινή γνώμη, ακόμη και από τα μεγάλα ΜΜΕ. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα κάποιων εξ αυτών, τα οποία ήδη συγκεντρώνουν εκατοντάδες χιλιάδες επισκεπτών κάθε μέρα.
Η Πρόεδρος της οργάνωσης «Ν.Ε.Ο.Ι.» κα. Άννα Ευθυμίου, τονίζει: «Η διαδραστική φύση του Διαδικτύου δίνει την αίσθηση στους πολίτες ότι συμμετέχουν ενεργότερα σε ό,τι διαβάζουν και σε ό,τι συμβαίνει γύρω τους και για το λόγο αυτό η εξάπλωση των blogs θα συνεχιστεί με αυξανόμενο ρυθμό. Η πρόκληση για τους πολιτικούς είναι να εισέλθουν στο νέο στίβο της πολιτικής επικοινωνίας, και συχνά αντιπαράθεσης, με σύγχρονες μεθόδους. Για την πολιτεία η πρόκληση έγκειται στο να διασφαλίσει την κανονικότητα στη χρήση και τη διάδοση των νέων μέσων και μεθόδων επικοινωνίας.
Η ανάπτυξη των blogs είναι άλλωστε ένα ακόμα σημαντικό παράδειγμα - επιχείρημα που ενισχύει τη διαπίστωση ότι το Διαδίκτυο είναι το πλέον δημοκρατικό μέσο επικοινωνίας που έχει ποτέ χρησιμοποιηθεί. Και αυτό, γιατί δημιουργούνται με αρκετά δυναμικό τρόπο, ομάδες πολιτών με κοινή οπτική γωνία, οι οποίες αποτελούν, αλλά και ταυτόχρονα διαμορφώνουν, την κοινή γνώμη και οι οποίες είναι κατά κανόνα αρκετά απαιτητικές στην ποιότητα και το είδος της ενημέρωσης. Παράλληλα, διαμορφώνονται νέες μορφές διαλόγου, πολιτικής επικοινωνίας και ζύμωσης ιδεών, οι οποίες απαιτούν μια νέου είδους αντιμετώπιση και προσέγγιση από τους πολιτικούς και όσους ασχολούνται με την πολιτική. Διαπίστωση η οποία ασφαλώς συνοδεύεται από ένα εξίσου σοβαρό debate. Ωστόσο, για άλλη μια φορά το κακό ή το καλό που δύναται να προκαλέσει οποιοδήποτε μέσο προκύπτει από τον τρόπο χρήσης του και όχι από το ίδιο το μέσο.
Όσο αυξάνεται η χρήση των blogs, ο ρόλος τους γίνεται ολοένα και πιο σημαντικός. Ταυτόχρονα αυξάνεται και η ευθύνη τους. Είναι στο χέρι των ιδιοκτητών και των χρηστών των blogs να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα και τη μακροημέρευσή τους, διασφαλίζοντας την αξιοπιστία τους. Και η αξιοπιστία ενός blog εξαρτάται, σε μεγάλο βαθμό, από την αξιοπιστία του ιδιοκτήτη του, αλλά και των χρηστών του.»
Ενημερώνουμε τους νέους και τις νέες ότι μπορούν να επικοινωνούν με την οργάνωση «Ν.Ε.Ο.Ι.» στα τηλέφωνα: 2310 384025 και 2310 232418
Αν υπάρχει "Συνεχίζεται..." πατήστε εδώ για να διαβάσετε περισσότερα...