Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση παραμένει ένας άγνωστος εν πολλοίς όρος στο ευρύτερο κοινό της χώρας μας. Ταυτόχρονα, όμως, αποτελεί μια ισχυρή πρόκληση, καθώς στο εξωτερικό αποτελεί ένα βασικό εργαλείο μεταρρύθμισης για το δημόσιο τομέα.
,,,,,,
Συνεχίζεται...,,,,,,
Στόχος αυτής της μεταρρύθμισης πρέπει να είναι:
Η δημιουργία μιας ανοιχτής και ελεύθερης δημόσιας διοίκησης.
Η ανάπτυξη ποιοτικών υπηρεσιών, οι οποίες θα βρίσκονται στη διάθεση κάθε πολίτη.
Η αύξηση της παραγωγικότητας του δημόσιου τομέα. Ένας περισσότερο παραγωγικός δημόσιος τομέας θα ωφελήσει, επίσης, τον ιδιωτικό τομέα και θα καταστήσει τις επιχειρήσεις περισσότερο ανταγωνιστικές. Με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση μπορούμε να περιορίσουμε τη γραφειοκρατία.
Αυτό μπορεί να επιτελεσθεί όταν περάσουμε από την κλασσική και ξεπερασμένη θεώρηση που είχε αυτοσκοπό τις τεχνολογικές υποδοµές, χωρίς να λαµβάνει υπόψη το δημόσιο συμφέρον, σε μια νέα προσέγγιση με κύριους άξονες τη διαλειτουργικότητα, την εξωστρέφεια των πληροφορικών συστημάτων και την προστιθέμενη αξία που η τεχνολογική υποδοµή επιφέρει στη λειτουργία όλων των οργανισµών στο σύνολο της οικονοµικής δραστηριότητας και κατ’ επέκταση στην ανάπτυξη της χώρας.
Ειδικά για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι οποίοι αποτελούν ένα κομβικό κομμάτι του Δημόσιου Τομέα, λόγω της αμεσότητας που έχουν με τον πολίτη και την καθημερινότητά του, η πρόκληση είναι ακόμη μεγαλύτερη. Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες των Δήμων λειτουργούν, όχι μόνο για να ενημερώνουν τους πολίτες σχετικά με τις δημοτικές δράσεις, αλλά κυρίως για να τους παρέχουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες σε όλους τους τομείς δραστηριότητας του Δήμου. Οι δυνατότητες είναι πολλές και οι τομείς δράσεις απεριόριστοι. Ξεκινώντας από απλά πράγματα, όπως είναι η αίτηση για διάφορα πιστοποιητικά από τα δημοτολόγια, η αίτηση βεβαιώσεων ΤΑΠ, αλλά και υπηρεσίες όπως η διεκπεραίωση οικονομικών υποχρεώσεων προς τους δήμους. Παραδείγματος χάριν, στην πόλη του Χιούστον, οι πολίτες ήδη μπορούν και πληρώνουν τους λογαριασμούς του νερού ηλεκτρονικά, ενώ το ίδιο μπορούν να κάνουν και με τα πρόστιμα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Με τον ίδιο τρόπο μπορεί να γίνεται και η πληρωμή των δημοτικών τελών.
Μέσω της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, η εξυπηρέτηση των πολιτών θα είναι πιο άμεση και πιο εύκολη, αφού οι περισσότερες από τις υπηρεσίες που παρέχονται σήμερα από τους Δήμους θα μπορούν να παρέχονται χωρίς τη φυσική παρουσία του αιτούντα. Θα μπει, έτσι, ένα τέλος στην ταλαιπωρία των πολιτών, αφού σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί κάποιος να χάσει και ένα ολόκληρο πρωινό, προκειμένου να εκδοθεί ένα πιστοποιητικό.
Με την εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, παράλληλα με την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, θα έχουμε σε σημαντικό βαθμό μείωση της γραφειοκρατίας αλλά και περισσότερο δημιουργικό χρόνο για τους εργαζόμενους στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Δημιουργείται, έτσι, η απαραίτητη υποδομή για την ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών από τους Δήμους, μειώνεται ο χρόνος ικανοποίησης των αιτημάτων των πολιτών, καθώς μειώνεται και το κόστος των συναλλαγών.
Επιπλέον, με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, ο πολίτης καλείται να είναι ενεργό μέλος της κοινωνίας στην οποία ζει, αφού θα έχει την ευκαιρία να κάνει τις καταγγελίες του και να υποβάλλει τα αιτήματά του γρήγορα και άμεσα. Ο πολίτης θα καλείται να πει τη γνώμη του, απαντώντας σε δημοψηφίσματα που μπορεί πραγματοποιεί ο Δήμος, προσθέτοντας έτσι και τη δική του φωνή και συμβάλλοντας ουσιαστικά στη λήψη των αποφάσεων.
Η εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης έρχεται να θέσει σε νέες βάσεις τη σχέση πολίτη – ΟΤΑ, αυτοματοποιώντας τη μεταξύ τους επικοινωνία και ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην Τοπική διακυβέρνηση. Για την εξασφάλιση της επιτυχίας του Εγχειρήματος της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, απαιτούνται να γίνουν δομικές μεταρρυθμίσεις στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η δημόσια διοίκηση σήμερα στην Ελλάδα αλλά και να δημιουργηθεί το αναγκαίο νομικό πλαίσιο που να τις διευκολύνει. Γι’ αυτές τις δομικές μεταρρυθμίσεις απαιτείται τόλμη και αποφασιστικότητα, αλλά και προσήλωση στο στόχο της μεγαλύτερης διείσδυσης των νέων τεχνολογιών τόσο στη διακυβέρνηση αλλά και στη χρήση από τους πολίτες.
Όσο οι πολίτες δεν χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση δεν θα αφορά όλη την κοινωνία. Επιβάλλεται, συνεπώς, η πρόσβαση στο διαδίκτυο μέσω ευρυζωνικών δικτύων να αποτελέσει ένα από τα νέα κοινά αγαθά του 21ου αιώνα.
Περαιτέρω, τα μεγαλύτερα εμπόδια δεν βρίσκονται στην τεχνολογία, αλλά στις νοοτροπίες και στη δυσκαμψία των διοικήσεων. Αυτό που χρειάζεται είναι να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο σκεφτόμαστε και εργαζόμαστε. Δίνοντας προτεραιότητα στον πολίτη θα επιτύχουμε σε πολλές περιπτώσεις την αναμόρφωση του δημοσίου τομέα.
Η υπέρβαση αυτών των εμποδίων δεν μπορεί να γίνει δίχως μια ισχυρή πολιτική δέσμευση. Η δέσμευση θα πρέπει να προέλθει από υψηλότερο επίπεδο. Ο πρωθυπουργός και οι υπουργοί είναι αυτοί που πρέπει να δώσουν το παράδειγμα. Η υπέρβαση των εμποδίων στη συνεργασία μεταξύ των διαφόρων κρατικών υπηρεσιών και η κάμψη της εσωτερικής αντίστασης απαιτεί ισχυρή πολιτική βούληση.
Για την επιτυχία του συνολικού εγχειρήματος, χρειαζόμαστε καλή προεργασία, να ξεκινήσουμε με μικρά βήματα, να διδαχθούμε από την εμπειρία μας και να προχωρήσουμε με ταχύ ρυθμό. Χρειαζόμαστε, επίσης, καλύτερα σημεία αναφοράς για να παρακολουθούμε συνεχώς τον «παλμό» της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και ουσιαστική έρευνα για να προετοιμαστούμε για το μέλλον.
Οι συμμετέχοντες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση έχουμε υποχρέωση να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις της νέας εποχής και να συμβάλλουμε και εμείς από την πλευρά μας στην υλοποίηση αυτού του σχεδίου που θα αλλάξει για πάντα τη δομή και τη λειτουργία των δημόσιων φορέων. Όσο γρηγορότερα το αντιληφθούμε τόσο το καλύτερο για όλους μας.
…………….
Νίκος Γ. Χαρδαλιάς
Δήμαρχος Βύρωνα
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου